Pięć kroków do osiągnięcia równowagi emocjonalnej i dobrego samopoczucia

psychoterapia indywidualna

Równowaga emocjonalna pomaga człowiekowi osiągnąć poczucie harmonii i dobrą kondycję psychiczną. Nie jest to łatwe, biorąc pod uwagę fakt, że odczuwamy na co dzień setki emocji, z których część jest przykra, skomplikowana czy nawet niezrozumiała dla nas samych. Rzutują one na nasze relacje, pracę, życie prywatne, a nawet na zdrowie. W skrajnych sytuacjach nieodzowna może okazać się psychoterapia indywidualna, a psycholog Warszawa otworzy swoich pacjentów na nowe możliwości w zakresie panowania nad życiem emocjonalnym. W jaki sposób można osiągnąć równowagę emocjonalną i tym samym poprawić jakość swojego życia?

Świadomość własnych emocji i potrzeb

Świadomość tego, co aktualnie przeżywamy, to klucz do refleksji i wyciągnięcia odpowiednich wniosków. Bardzo ważne jest to, aby analizować własne uczucia i poświęcać czas na zastanowienie się, przez co i dlaczego czujemy się w konkretny sposób. Bezrefleksyjne odczuwanie emocji prowadzi często do błądzenia po omacku i popełniania w kółko tych samych błędów. Warto więc wiedzieć, co nas uszczęśliwia, co nas martwi, czego się obawiamy, a co powoduje stres. Dzięki temu każda odczuwana emocja będzie mogła się spotkać ze świadomą reakcją z naszej strony i pozwoli nam lepiej kierować swoim życiem. Każdy z nas powinien również traktować samego siebie sprawiedliwie i nie bagatelizować własnych potrzeb na tym polu.

Zatrzymaj się, jeśli tego potrzebujesz

Dzisiejsze czasy wymagają od ludzi życia w niesamowitym tempie. Aktywni zawodowo i ambitni ludzie muszą znajdować czas nie tylko na życie zawodowe, ale i na realizację własnych pasji, życie prywatne i wielozadaniowość w wielu aspektach. Taki chaos i bieg nie sprzyjają temu, aby życie wewnętrzne miało się dobrze. Warto od czasu do czasu zrobić sobie przerwę. Reset tego rodzaju można osiągnąć na wiele sposobów, do których należą wyjazd w ciche miejsce, medytacja, sport czy przełamanie codziennej rutyny poprzez zaangażowanie się w coś nowego i przynoszącego ukojenie. Takie chwile, kiedy nie myśli się o codziennym wyścigu, mogą przynieść wiele informacji na temat tego, jak czujemy się we własnym życiu.

Akceptacja własnych emocji i dobre relacje

Emocje wymykają się wszelkiej kontroli, dlatego stratą czasu jest negowanie ich i wypieranie się tego, co czujemy. O wiele zdrowszym podejściem jest akceptowanie emocji bez osądu i szczera konfrontacja ze wszystkim, co czujemy. W tej kwestii zamiatanie problemów pod dywan nie sprawdza się na dłuższą metę i może być źródłem coraz gorszego samopoczucia. Jeśli odczuwamy coś wyjątkowego i niespodziewanego, warto powiedzieć sobie o tym głośno. Warto również rozmawiać o uczuciach z najbliższymi, ponieważ tylko dzięki szczerości mamy szansę na budowanie wartościowych związków. Szanowanie swoich uczuć nawzajem sprawia, że obie strony w relacji są szczęśliwe.

Pielęgnowanie pozytywnego myślenia

Badania dowodzą, że optymizmu można się nauczyć, nawet jeśli ktoś ma predyspozycje do widzenia wszystkiego w ciemnych barwach. Optymiści żyją dłużej i lepiej, a także odnoszą więcej sukcesów na każdym polu. Warto więc poszukać technik, które pozwolą przejść na jaśniejszą stronę wszystkim tym, którzy na co dzień nie wierzą w powodzenie i obwiniają się o wszelkie porażki. Nikt nie powinien być dla siebie zbyt surowy i warto pamiętać, że ponad dziewięćdziesiąt procent czarnych myśli to nie samospełniające się proroctwa, tylko przewidywania, które nigdy się nie ziszczą.

Nauka radzenia sobie ze stresem

Chroniczny stres to kompan coraz większej ilości ludzi na całym świecie. Wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie, zmniejszając znacząco komfort życia. Warto więc znajdować sposoby, aby go ujarzmić. W wielu przypadkach świetnie sprawdza się aktywność fizyczna, regularny tryb życia czy realizowanie się w pasjach. Jeśli jednak stres nie ustępuje, a na horyzoncie pojawiają się stany lękowe, warto zdecydować się na psychoterapię.